Konsep Pengurusan Bilik Darjah
Pengurusan
bilik darjah merupakan perkara penting yang mesti dilakukan oleh guru bagi
memastikan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah berjalan dengan
lancar dan berkesan. Antara aspek yang penting dalam pengurusan bilik darjah
ialah menyusun atur kedudukan dalam bilik darjah dan mewujudkan interaksi dalam
kalangan guru dan murid. Pengurusan bilik darjah yang berkesan dan teratur
dapat membantu guru menyampaikan pengajaran serta membantu murid memahami
pengajaran dengan baik.
Menurut Mook Soon Sang (2011), pengurusan
bilik darjah ialah proses pembentukkan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk
mengekalkannya persekitaran kondusif untuk pelaksanaan proses pengajaran dan
pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai. Proses ini melibatkan
pembinaan suasana pembelajaran yang terbaik dalam bilik darjah bagi
meningkatkan motivasi pelajar dan memupuk sikap tanggungjawab serta kebolehan
untuk membuat perancangan sendiri (Noraini Idris, 2009). Menurut Bosch (2006)
pula, pengurusan bilik darjah merujuk kepada cara guru dan murid bekerja,
bekerjasama dan bagaimana proses pengajaran dan pembelajaran berlaku
Pengurusan
bermaksud perihal mengurus sesuatu atau perihal mengurus syarikat, badan
perniagaan dan lain-lain (Kamus Dewan Edisi Ketiga, 2002). Sementara itu, bilik
darjah merupakan ruang atau bilik yang menunjukkan berlakunya proses pengajaran
dan pembelajaran. Kesimpulannya,
pengurusan bilik darjah adalah perihal mengurus satu bilik bagi melaksanakan
proses penyampaian dan penerimaan ilmu.
Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pengurusan Bilik Darjah
Terdapat dua faktor yang mempengaruhi pengurusan bilik darjah:
Faktor yang Mempengaruhi Persekitaran Psikososial
Terdapat dua faktor yang mempengaruhi persekitaran psikososial:
Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pengurusan Bilik Darjah
Terdapat dua faktor yang mempengaruhi pengurusan bilik darjah:
- Faktor Fizikal
- Faktor Psikososial
Faktor Fizikal
Menurut
Kamarudin Hj. Husin et.al dalam Pedagogi Asas Pendidikan (2014), suasana dan
persekitaran fizikal bilik darjah yang menarik
dan kondusif akan dapat meningkatkan kuasa dan sumber pengajaran guru. Susunan
peralatan dan kemudahan dalam bilik darjah seperti kerusi, meja, buku rujukan,
bakul sampah, papan tulis, dan lain-lain akan membantu mempengaruhi
keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.
Faktor Psikososial
Psikososial merujuk kepada hubungan antara keperluan
emosi individu dengan persekitaran sosial. Ciri-ciri persekitaran psikososial
yang sihat di dalam bilik darjah adalah seperti berikut:
- Suasana selesa dan mesra.
- Bebas daripada ancaman dan bahaya fizikal.
- Suasana yang merangsang pembelajaran.
- Menggalakkan pembelajaran koperatif.
- Sensitif dan peka kepada perbezaan individu.
Terdapat dua faktor yang mempengaruhi persekitaran psikososial:
- Gaya Kepimpinan Guru
- Komunikasi dan Corak Interaksi
Gaya Kepimpinan Guru:
i) Kepimpinan Autokratik
Guru mengawal murid melalui ganjaran dan hukuman serta
menekan murid yang membuat kesilapan.Contohnya, setiap kali murid membuat
kesilapan, guru akan memarahi murid tanpa bertolak ansur.
Guru jenis kepimpinan ini
akan mewujudkan suasana pembelajaran yang tertekan dan suasana kelas yang tidak
kondusif.
ii) Kepimpinan Demokratik
Guru akan berkongsi tanggungjawabnya dengan murid. Contohnya,
guru akan membantu dan mendorong murid menyelesaikan masalah dan persoalan
semasa proses pembelajaran. Guru jenis kepimpinan demokratik lebih baik, mengambil berat, mesra
dan tegas. Guru jenis kepimpinan ini juga sering memberi galakan kepada
murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Kepimpinan jenis ini akan menyebabkan suasana pembelajaran dalam
bilik darjah menjadi lebih menyeronokkan.
iii) Kepimpinan Laissez-Faire
Guru akan membuat kerja sendiri dan memberi kebebasan
kepada murid tanpa batasan. Murid-murid akan diberi kebebasan untuk melakukan
kerja mereka masing-masing.Kepimpinan jenis ini akan menyebabkan keadaan bilik
darjah menjadi kucar kacir dan suasana bilik darjah yang tidak kondusif.
RUTIN BILIK DARJAH
Konsep Rutin
Rutin
bilik darjah adalah aktiviti pengurusan harian bilik darjah. Rutin pengurusan
bilik darjah yang sistematik dapat membentuk persekitaran bilik darjah yang
kondusif untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP).
Jenis-jenis Rutin:
Rutin Kelas
(bukan akademik)
Guru
berperanan mewujudkan persekitaran fizikal bilik darjah yang kondusif dan membuat
beberapa peraturan dan prosedur asas bilik darjah bagi memudahkan pelaksanaan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Contohnya adalah mengurus kebersihan
bilik darjah, seperti menyapu lantai, menyusun kerusi dan meja serta membentuk jadual
bertugas murid.
ii.
Rutin
Pentadbiran
Guru
juga berperanan sebagai pentadbir murid. Guru perlu mengurus pentadbiran bilik
darjah secara berkesan kerana ini akan membantu murid-murid belajar dalam
suasana yang selesa dan tenteram di samping dapat menjimatkan masa. Contohnya adalah
mengambil kehadiran murid, memungut yuran, menyediakan laporan kemajuan murid
dan rekod kesihatan murid.
iii.
Rutin Pergerakan
Murid
Murid
perlu tahu prosedur pergerakan dari satu aktiviti atau bilik darjah kepada yang
lain. Contohnya kebanyakan sekolah memerlukan murid untuk beratur sebelum pergi
ke makmal sains dan komputer, bengkel kemahiran hidup dan Sains Rumahtangga. Contohnya
adalah murid bergerak dari aktiviti dalam ke aktiviti luar dan kelas ke makmal
komputer.
iv.
Rutin
Pengurusan Tugasan
Rutin ini
adalah tentang persediaan guru terhadap tugasan, aktiviti sumber pengajaran dan
pembelajaran serta membina pusat aktiviti.
Guru perlu memberitahu murid tentang hasil pembelajaran yang diharapkan untuk
memastikan kelicinan dalam mengimplementasikan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran.
v.
Rutin
Pembelajaran
Rutin
ini berlaku pada setiap hari dan membantu menyokong aktiviti pengajaran dan
pembelajaran. Contohnya adalah memungut buku latihan, menanda latihan,
mengagihkan sumber dan buku.
vi.
Rutin Interaksi
Pengajaran
dan pembelajaran dalam bilik darjah mengutamakan aktiviti yang berfokuskan
murid. Interaksi antara murid dengan murid serta murid dengan guru adalah
digalakkan. Murid perlu tahu cara untuk bertanya atau menjawab, perkara yang diharapkan
semasa PdP berlaku, semasa perbincangan dan aktiviti bilik darjah yang lain. Contohnya
ialah latihan amali di makmal dan aktiviti kumpulan seperti main peranan dan
perbincangan.
Disiplin Bilik Darjah
Konsep
Disiplin
Disiplin merujuk kepada peraturan-peraturan yang dikenakan kepada
para pelajar. Tujuannya adalah untuk mengawal tingkah laku pelajar melalui
hukuman atau ganjaran. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan
dengan sistematik, teratur, dan lancar tanpa sebarang gangguan.
. Jenis-Jenis
Disiplin
(i) Disiplin
Arahan Guru
Guru
bertanggungjawab untuk menentukan peraturan-peraturan bilik darjah dan
memastikannya sentiasa dipatuhi oleh murid-murid dalam bilik darjah. Contohnya,
menentukan peraturan-peraturan, mengawal murid-murid supaya mematuhi arahan,
menghukum murid yang melanggar disiplin. Guru mempunyai ciri autokratik, iaitu
guru mempunyai kuasa yang mutlak atas kawalan, arahan, pengurusan, dan hukuman
berlandaskan peraturan-peraturan yang telah ditetapkan.
(ii) Disiplin
Arahan Kerja
Disiplin arahan kerja diwujudkan apabila sesuatu
tugasan yang diberikan oleh guru perlu diselesaikan oleh murid dalam tempoh
masa yang ditetapkan. Disiplin jenis ini dibentuk berlandaskan keperluan dan
tanggungjawab serta kebaikannya untuk murid-murid mematuhi arahan dan menyempurnakan
tugasan mengikut jadual. Disiplin arahan kerja ini mempunyai ciri motivasi yang
positif kerana disiplin jenis ini dapat menggalakkan murid menyelesaikan
tugasan untuk kebaikan dan kepentingan sendiri.
(iii) Disiplin
Arahan Kumpulan
Disiplin arahan kumpulan diwujudkan antara ahli
dinamika kumpulan yang sedia ada atau dalam pembentukan berbagai-bagai kumpulan
dengan tujuan menjalankan sesuatu aktiviti. Contoh aktivitinya ialah, semasa
sekumpulan murid menjalankan aktiviti penggayaan atau melaksanakan sesuatu
kerja projek. Dalam aktiviti tersebut, tugas kawalan disiplin murid biasanya
diserahkan kepada ketua kumpulan mereka. Di bawah kawalan ketua kumpulan,
murid-murid dapat melaksanakan aktiviti kumpulan secara sistematik,dan teratur.
(iv) Disiplin
Arahan Diri
Disiplin arahan diri bermaksud keadaan yang membuat
murid-murid mematuhi peraturan-peraturan yang telah ditentukan tanpa dikenakan
denda atau diberi ganjaran. Disiplin arahan diri ini biasanya boleh diwujudkan
secara tidak sedar apabila murid-murid telah mencapai tahap kematangan, iaitu boleh
berfikir secara rasional. Disiplin jenis ini boleh dipupuk melalui latihan dan
bimbingan guru seperti menerangkan kepentingan dan kebaikan mematuhi
peraturan-peraturan sekolah kepada murid, menyerapkan nilai-nilai murni seperti
keadilan, hormat-menghormati hak orang lain, timbang rasa, toleransi dan
kerjasama dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran serta aktiviti kokurikulum.
Mesra, peribadi dan rela mendampingkan
diri dengan murid.
Uruskan tingkah laku spesifik yang
terkini.
Bantu murid membuat penghakiman nilai
tentang tingkah lakunya.
Buat perancangan untuk perubahan tingkah
laku.
Dapatkan komitmen murid untuk
menjalankan rancangan tersebut.
Buat tindakan susulan untuk melihat
keberkesanan perancangan tersebut.
Jangan menghukum murid dengan bersikap
negatif dan jangan terima alasan-alasan jika tingkah laku yang tidak sesuai
masih berterusan.
Punca
Masalah Disiplin Di Dalam Bilik Darjah
Menurut Mok Soon Sang (1997), berbagai-bagai masalah
disiplin berlaku di sekolah pada hampir setiap hari persekolahan. Antara
punca masalah disiplin termasuk:
Ø Penggunaan
pendekatan dan strategi yang kurang sesuai.
Murid-murid kebosanan, guru telah gagal
menyediakan aktiviti yang menarik, mencabar dan sesuai dengan tahap pencapaian
pelajar.
Ø Pelajar
tidak mampu menyiapkan kerja yang diberi oleh guru kerana terlalu sukar, kurang
jelas dan penggunaan bahasa yang tidak sesuai serta tempoh masa bagi aktiviti
adalah terlalu lama
Ø Pengurusan
guru adalah lemah, contohnya bahan bantu visual tidak berfungsi dan terlalu
banyak halangan yang mengganggu kelancaran pengajaran
Ø Keliru
dengan ekspektasi guru, guru tidak memberitahu secara jelas dan eksplisit tentang
apa yang diinginkan daripada pelajar.
Ø Interaksi
rakan sebaya, perbualan atau tingkah laku tidak diingini dan gangguan dari luar
sekolah kedengaran dalam bilik darjah
Ø Harga
kendiri akademik rendah, dimana murid kurang yakin pada diri sendiri.
Jenis-jenis
Masalah Disiplin
Kategori Masalah Disiplin
|
Jenis-jenis Masalah Disiplin
|
Jenayah
|
Merosakkan harta benda sekolah, mencuri,
berjudi, berlawan,
memeras ugut, menyertai kongsi gelap,
menyalahgunakan dadah, menumbuk guru, bergaduh, membaca atau melukis gambar
lucah.
|
Kelakuan negatif
|
Berambut panjang, memakai selipar dan
stoking berwarna, baju T, berkuku panjang, menghisap rokok, bercakap kasar,
berbual-bual dengan dialek, tidak menghormati guru, makan dalam bilik darjah,
membuat bising, membuli murid yang lemah, tidak membawa buku, tidak membuat
tugasan, menentang arahan guru
|
Membolos
|
Ponteng kelas, ponteng sekolah, ponteng
aktiviti kokurikulum, datang lambat ke sekolah, makan di kantin semasa waktu
pelajaran, lewat ke perhimpunan, berkhayal atau tidur di dalam bilik darjah
|
Menipu
|
Meniru dalam ujian atau peperiksaan,
menyalin kerja murid lain, tidak menghantar buku latihan untuk diperiksa, menyalin
kerja murid lain, tidak menghantar buku latihan untuk diperiksa, menulis dan
menandatangani sendiri surat ibu bapa, menandatangani sendiri buku kemajuan,
bercakap bohong, berpura-pura sakit.
|
Cara-cara
Menangani Masalah Disiplin di dalam Bilik Darjah
Tiga
cara menangani masalah disiplin akan dibincangkan secara ringkas iaitu
amaran konstruktif, hukuman dan
pencegahan salah laku.
(a)
Amaran Konstruktif
Amaran
ini digunakan apabila tingkah laku yang tidak diingini mengganggu proses pengajaran
dan pembelajaran. Walau bagaimanapun keberkesanan tindakan ini bergantung kepada
apa yang diperkatakan dan cara bagaimana ia disampaikan.
Baca
dan teliti prosedur amaran seperti berikut.
v Dapatkan
perhatian pelajar dan tegaskan bahawa ini adalah satu amaran
v Jelaskan
tingkah laku yang diingini secara eksplisit
v Jelaskan
tindakan yang disediakan bagi pelajar yang tidak memberi kerjasama
v Amaran
perlu ringkas
v Teruskan
pengajaran serta memberi pujian kepada pelajar yang memberi kerjasama
v Beri
pujian kepada pelajar yang bermasalah apabila ia menunjukkan perubahan tingkah
laku
v Beri
pelajar hanya satu amaran sahaja
(b)
Hukuman
Respons
yang seringkali diberikan kepada tingkah laku negatif merupakan satu hukuman. Respon
berbentuk negatif merangkumi tindakan tatatertib seperti amaran lisan,
mengherdik dan memaparkan nama serta salah laku pelajar. Hukuman ialah seperti
menarik balik keistimewaan, mengasingkannya dari pelajar lain, memecat pelajar
dari jawatan yang disandang, menambah beban tugas, digantung persekolahan dan
sebagainya. Hukuman mungkin menimbulkan kesan-kesan negatif kepada pelajar. Hukuman
mungkin menghalang pembelajaran (Englander, 1986), gagal mendidik pelajar
cara-cara mempelbagaikan tingkah laku dan mungkin juga tidak dapat menghasilkan
perubahan pada tingkah laku. (Emmer & Aussiker, 1987).
(c)
Pencegahan Salah Laku
Salah
satu daripada faktor yang penting dalam pengurusan bilik darjah ialah keupayaan
guru mencegah salah laku pada peringkat awal sebelum ianya menjadi satu isu
yang serius. Terdapat beberapa langkah bagi mencegah salah laku pelajar seperti
berikut.
·
Memahami Dinamika Bilik Darjah
Semua
tingkah laku membawa makna sosial yang hanya dapat difahami dalam konteks
social tertentu. Adalah penting bagi guru menangani masalah tingkah laku dengan
melibatkan semua pelajar dari kelas tersebut. Dengan memerhatikan perhubungan
pelajar dengan rakan-rakan sekelasnya yang lain dapat membantu anda mencari
punca dan matlamat masalah tingkah laku yang ditunjukkan dan bagaimana rakan
sebayanya dapat sama-sama menyelesaikan masalah ini. Adalah penting untuk anda
mengetahui bahawa, rakan sebaya dapat mempengaruhi atau membendung tingkah laku
dengan lebih berkesan dibandingkan dengan guru sendiri. Memahami dinamika bilik
darjah merupakan kemelut bagi sebarang langkah pembetulan untuk menangani
masalah pelajar.
·
Pengajaran Berkesan Mencegah
Masalah Disiplin Di Dalam Bilik Darjah
Kebanyakan
masalah disiplin dalam bilik darjah timbul adalah berpunca daripada pengajaran dan
aktiviti pengurusan bilik darjah yang tidak berkesan. Strategi pengajaran yang
tidak terurus dan penggunaan bahan bantu mengajar yang tidak berkesan akan
menyebabkan murid hilang minat dan bertukar kepada tingkah laku bermasalah.
Guru perlu merancang pengajaran dan pembelajaran dengan sistematik, menggunakan
kaedah dan teknik berpusatkan pelajar untuk menarik perhatian dan melibatkan
mereka dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Bahan bantuan mengajar perlu
dapat merangsang minat pelajar terhadap pembelajaran.
·
Susun Atur Tempat Duduk
Sebagai
seorang guru, anda bertanggungjawab untuk menyusun atur tempat duduk pelajar
anda. Atur tempat duduk supaya membolehkan anda memerhati dan memudahkan
pergerakan untuk mendekati pelajar. Buat kontak mata dengan pelajar sama ada
semasa pengajaran atau apabila berkomunikasi dengan kelas atau pun dengan
individu.
·
Prihatin terhadap pelajar
Adalah
penting untuk anda membuat tinjauan seluruh bilik darjah dari masa ke semasa
untuk memerhatikan sama ada pelajar mengalami masalah dengan tugasan mereka
atau memerlukan bantuan anda. Jika keadaan ini berlaku, beri sokongan anda
supaya mereka akan teruskan dengan kerja masing-masing. Guru juga perlu menunjukkan
keprihatinan terhadap perkembangan pelajar sama ada besar atau kecil. Di sini
jelas diperhatikan bahawa sentuhan peribadi adalah lebih berkesan berbanding
dengan memanggil nama pelajar.
·
Mengurus disiplin.
Selain
keberkesanan persekitaran positif yang dicipta, dan implimentasi pelbagai teknik
pengajaran dalam bilik darjah, terdapat tingkah laku mengganggu murid yang tidak
dapat dielakkan. Oleh itu, guru perlu mempunyai satu himpunan kaedah yang baik
untuk mengurus disiplin dalam bilik darjah:
i.
Urus rutin bilik darjah dengan berkesan.
ii.
Bina hubungan rakan sebaya yang sihat melalui aktiviti kolaboratif dalam dan luar
bilik darjah.
iii.
Bina persekitaran pembelajaran yang boleh memberi sokongan dan pertimbangkan
perbezaan individu murid dalam situasi pengajaran dan pembelajaran.
iv.
Ingatkan murid tentang akibat salah laku.
v.
Wujudkan perhatian dan motivasi dalam bilik darjah.
vi.
Libatkan murid dalam aktiviti pengajaran.
vii.
Amalkan pengurusan masa yang bijak dan uruskan aktiviti pengajaran dan pembelajaran
dengan cekap dan berkesan.
Mempraktik
strategi Disiplin yang sesuai
Ramai
guru mendapati isu mengekalkan strategi disiplin yang sesuai untuk mengurus tingkah
laku bermasalah mengambil masa yang lama dan adakalanya mengecewakan. Mari kita
lihat beberapa kemahiran penyelesaian masalah dalam bentuk yang lebih positif
dan cepat:







Kesimpulan
Ekoran dari perkembangan
dunia pendidikan era ini, peranan dan tugas guru dalam mengurus bilik darjah
semakin mencabar. Seorang guru yang bertindak sebagai pengurus bilik darjah
efektif akan berusaha mempertingkatkan serta melengkapkan diri dengan pelbagai
ilmu pengurusan yang berguna agar dapat menerajui bilik darjah yang
dipertanggungjawabkan ke atas mereka. Pengurusan bilik darjah masa kini adalah
kompleks kerana melibatkan aspek pengurusan serta pengajaran dalam satu masa
yang sama. Di sekeliling guru adalah masyarakat yang sentiasa melihat
pekembangan pengajaran dan pembelajaran di sekolah, melalui anak-anak mereka.
Justeru, seorang guru mesti memastikan pencapaian akademik pelajar khususnya
berada pada tahap yang cemerlang dan membanggakan.
Cadangan
Justeru, diharapkan
agar guru serta bakal-bakal guru tahu tentang peranan mereka serta amalan
seharusnya dipraktikkan dalam usaha mengurus bilik darjah masa kini secara
berkesan serta membentuk satu persekitaran pembelajaran yang positif dan
kondusif di sekolah. Guru wajar mengamalkan tahap pengurusan bilik darjah
tertentu yang dirasakan paling sesuai sebagai usaha menjadikan pelajar seronok
berada di dalam kelasnya dan berjaya menjalani proses pengajaran dan
pembelajaran dengan berkesan.
Bibliografi
Emmer, E. T.,
and Aussiker, A. (1987). School and classroom discipline programs: HowWell Do They Work?" In
Oliver C. Moles(ed). Strategies to Reduce Student
Misbehavior. Washington, DC: Office of Educational Research and Improvement.
Mok Soon Sang.
(1997). Pedagogi 1: Kurikulum dan
Pengurusan Bilik Darjah. Selangor: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan